COLUMN – Een e-mail in mijn inbox zoals ik er wel vaker één krijg: “Ik ben bezig met een nieuwe startup. Ik wil mijn idee graag eens toelichten en toetsen bij u als expert.”

Het is een vraag waar ik indien mogelijk graag aan tegemoet kom, want ondernemerschap kan ik enkel toejuichen. Maar het is ook een vraag waar ik me telkens weer wat oncomfortabel bij voel.

Want de vraag bevestigt één van de grootste misverstanden over ondernemerschap. Namelijk dat het hebben van een goed idee de heilige graal is. Het geloof in het belang van een goed idee zorgt ervoor dat aspirant-ondernemers hun idee ook graag zoveel mogelijk geheim houden en beschermen.

Het zorgt ook voor de populariteit van het concept van de ‘pitch’: de 1-minuutsamenvatting van het idee waarmee je elke scepticus overstag moet doen gaan en de investeerders in de rij doet staan.

Flexibel schakelen

Maar meestal ben je niet de enige met hetzelfde idee. Goeie ideeën ontstaan namelijk niet in isolement. Het feit dat ook anderen met iets gelijkaardigs bezig zijn is al een indicatie dat er brood in zit. Meestal ben je ook helemaal niet de eerste met het idee. En ook dat is niet erg. Want Google was ook niet de eerste zoekmachine.

Toen Salesforce.com, vandaag de wereldwijde nummer 1 in CRM-software, startte, was hun grootste concurrent een bedrijf genaamd Sales.com. Met exact hetzelfde idee en businessmodel. Die laatste ging roemloos ten onder, terwijl de eerste een razend succesverhaal werd.

Het goed uitvoeren van een idee en flexibel kunnen schakelen is namelijk veel belangrijker dan het hebben van een goed idee. Wie kent DVDPost nog? Dat was de Belgische evenknie van Netflix, met exact hetzelfde idee.

Zigzagpad

In de realiteit is zowat elk verhaal van succesvol ondernemerschap niet een verhaal van rechtlijnige uitvoering van het originele idee. Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology beschrijven het in nieuw onderzoek eerder als een zigzagpad. Niet uit noodzaak, maar als bewuste strategie.

Net zoals je beter niet probeert een berg op te rijden door een rechte lijn te trekken van beneden tot aan de top, maar het een betere strategie is om slingerend langs de flank geleidelijk naar boven te geraken en zo het uiteindelijke doel te bereiken.

Zoals het uiteindelijke doel van Elon Musk misschien niet is om met Tesla de automarkt te ontwrichten, maar om via de investeringen in batterijtechnologie die ermee gepaard gaan uiteindelijk van elk huis een zelfvoorzienend stroomnetwerk te maken.

Het zigzagidee beschrijft ook opmerkelijk goed de historiek van Netflix. Weinigen weten nog dat Netflix begon als postorderbedrijf van dvd’s, en dat het zo naambekendheid en een loyale klantenbasis in de dvd-verhuur verwierf. En hoe het daarna die loyale klanten omzette naar een volledig online model, en uiteindelijk nu ook zelf programma’s en films produceert. In zijn geschiedenis van 18 jaar is Netflix zowat aan zijn vierde businessmodel toe.

Klant is koning

Het verhaal van Netflix illustreert dat het vermogen zichzelf te vernieuwen een essentieel onderdeel is van succes, veel meer dan het koppig vasthouden aan het originele plan. Die flexibiliteit wordt ook gedicteerd uit het zich continu aanpassen aan feedback uit de markt.

Want wat een expert van je businessidee vindt, doet weinig ter zake. Het zijn uiteindelijk je potentiële klanten die het oordeel moeten vellen. De enige echte rechter waarvan de mening er echt toe doet, is de klant, niet de expert.

Dus kandidaat-ondernemers: toets je idee, doe dat vaak en met zoveel mogelijk mensen. Maar laten we niet enkel over plan A praten, maar meteen ook over hoe plan B, C of D er kan uitzien.

Professor Marion Debruyne (1972) is Dean en Professor Innovation & Market Strategy bij Vlerick Business School.